Interessekonflikter kan opstå, hvis DPO’en både skal rådgive om og evaluere de tiltag, som vedkommende selv har været med til at implementere. En sådan overlapning kan kompromittere objektiviteten og svække den uafhængige kontrolfunktion.
Ligeledes kan en konflikt opstå, hvis DPO’en deltager i beslutninger, der direkte påvirker egne ansættelsesvilkår eller den strategiske prioritering af GDPR-indsatsen i organisationen.
Som udgangspunkt bør en person ikke varetage rollen som DPO, hvis vedkommende samtidig har en funktion, der indebærer at træffe beslutninger om formål eller metoder for behandling af personoplysninger. Hver organisation skal foretage en konkret vurdering for at sikre, at DPO’en ikke befinder sig i en interessekonflikt som følge af andre opgaver eller roller. Det betyder f.eks., at rollen som DPO ikke bør kombineres med en ledende stilling – såsom administrerende direktør, HR-chef, it-chef eller tilsvarende.
For at forebygge potentielle konflikter anbefales det, at DPO’ens rolle og opgavefordeling drøftes og dokumenteres sammen med ledelsen. En klar rollebeskrivelse, der tydeligt adskiller rådgivningsopgaver fra den interne evaluering, er afgørende for at sikre DPO’ens uafhængighed, og sikrer en gennemsigtig opgavefordeling mellem DPO’en og resten af organisationen.